lenlys.reismee.nl

Outback, Darwin en Bali

Lieve mensen die onze verhalen nog lezen ;)

Inmiddels zijn we in Ubud op Bali. Ons laatste verhaal schreven we in Cairns. Het is dus weer hoog tijd voor een update! Er staan ook weer nieuwe fotoā€™s online op:

Vanuit Cairns zijn we gevlogen naar Alice Springs. Eenmaal daar aangekomen hadden we een mini cultuurshock. In Alice Springs zijn er behoorlijk wat aboriginals.. en wat zijn die mensen lelijk (ze lijken echt op apen) en vreemd, en dan nog maar te zwijgen over de stank die om ze heen hangt. Ook bij de kinderen komen er watervallen met snot uit hun neuzen, maar dat wordt niet schoongemaakt! Jakā€¦ Later bleek dat water voor deze mensen ā€˜heiligā€™ is, niet geheel vreemd als je in de woestijn woont. Dus water wordt alleen gebruikt om te koken en niet om te wassen. Op zich een logisch redenering, maar daardoor niet minder vreemd. Onze guide van de tour vertelde ook dat de aboriginals eigenlijk een beetje verpest zijn door alle westerse invloeden. Door ā€œonzeā€ komst is er nu alcohol en voedsel met veel te veel suikers en vetten te koop. Onze lichamen zijn daar aan gewend, maar de lichamen van deze mensen zijn hier niet voor gemaakt. Dit betekend dus ook dat veel van hun overgewicht, suikerziekte of iets dergelijks hebben enā€¦ dat ze na 2 biertjes zo lam als een toeter zijn. Niet echt gezond dus! Het is echt een big issue in Ozzie, gek want wij hadden hier nog nooit over gehoord. Ze leven echt in hun eigen communitie en leven een heel ander leven dan de niet-Aboriginals in AustraliĆ«.

Vanuit Alice Springs hebben we een tour gedaan naar Darwin. Op dag 1 vroeg uit de verenā€¦ eenmaal in de 4x4 bus werd ons verteld dat we een gratis upgrade hadden gehad voor de eerste 3 dagenā€¦ we kregen een safari in style. Dit betekende dat we in tenten konden slapen (i.p.v. buiten), en er werd voor ons gekookt en er was wijn. Wat een geluk! Op de eerste dag was het in de ochtend veel rijden. In de middag kwamen we aan bij Kata Tjuta (zie fotoā€™s). Na een fikse wandeling hebben we onder het genot van een glaasje champagne en hapjes, de zonsondergang bekeken bij Ayers Rock, maar de tandjes, de champagne waren bijna ijsjes geworden, zo koud was het! De volgende dag wederom vroeg uit de veren voor een wandeling om Ayers Rock, zoals je op de fotoā€™s kunt zien is dat niet zomaar een steen waar je omheen loopt.. Voor de lezers van de feitjes, het is niet een steen, maar in de miljoenen jaren is er zand op elkaar geperst. We hadden een fantastische guide die ons erg veel info heeft gegeven over de historie, flora en fauna, geografie en nog heel veel meerā€¦ erg interessant, Len hing aan zijn lippen. (in zijn vorige leven was hij een Indiaan volgens eigen zeggen) Aan het einde van de dag kwamen we aan bij Kings Canyon. Er werd wederom voor ons gekookt en daarna zijn we snel om het vuur gaan zitten om onze lichamen warm te houden, het was namelijk 0 graden in de nacht. Heeeeel koudā€¦Uit voorzorgsmaatregelen hadden we in Alice Springs alvast een muts gekocht, want we weten allemaal hoe dat gaat als Lys het koud heeftā€¦ ;) Gelukkig hadden we een goede slaapzak en een extra deken in de tent waardoor het nog enigszins uit te houden was. Voor het slapen gaan nog urenlang staren naar de miljoenen sterren. Wat bijzonder om zo veel sterren te zien zonder enige lichtvervuiling.

De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt door Kings Canyon om vervolgens weer terug te gaan naar Alice Springs. Na een nacht in een (warm) hostel, waar len later bedbugs heeft opgelopen, was het op dag 4 tijd om richting Darwin te rijden. Ook deze dagen waren erg leuk, maar het was heeeeel lang rijden (1800 km). Op deze dagen hebben we mooie stops gemaakt bij de Daily Waters Pub (de enige echte pub in de outback, tussen Alice Springs en Darwin) en later bij Katerina Gorge (Kakadu Park) en Eden Falls. Het was heel gek om de omgeving te zien veranderen van woestijn en heel veel kou, naar subtropisch en erg warm.

Eenmaal aangekomen in Darwin was het alweer tijd om naar Bali te gaanā€¦ daar zijn we nu alweer meer dan een week. Na aankomst op het vliegveld zijn meteen naar Sanur gegaan, bekende plek voor mij (Lys) en ik kreeg meteen weer het gevoel wat ik had in 2004. Wat een heerlijk eiland. De geur die op de straten hangt, de intens lieve mensjes en alle offertjes op de straat. Het is hier zoooo fijn! We hadden online een 'goedkoop' hotel geboekt voor de eerste 2 nachten, bleek dus dat we een hele goede deal hadden gemaakt met 60% korting. Nou het was een paleis! Met zwembad en een balzaal als kamer. Wat een geluk! Op dag 3 was het tijd om mijn vriendinnetjes te zien, ik was helemaal hyper. We hadden bij een hotel afgesproken maar het was amper te vinden... 3 uur later hebben we elkaar eindelijk gevonden en waren we allemaal chagerijnig. Even bokken en daarna zo blij om met elkaar te zijn. We hebben die nacht in een supercheap hotel geslapen in Legian (Kuta) maar we vonden het daar niet zo leuk, dus weer op naar Sanur. En daar zijn we de rest van de week gebleven. We zijn nog een dag met Putu (een chauffeur die wij ook hadden met de fam in 2004) op stap geweest om het zuiden te verkennen. Tempels, stranden en uiteindelijk gegeten op het strand in Jimbaran. Het was voor ons weer de eerste keer uit eten.. en wat waren de verse gamba's van de BBQ lekker ;) We zijn ook nog een avond gaan stappen in Kuta wat echt VRESELIJK was. Drank, drugs en teveel touristen. Die plek mag je wat mij betreft geen Bali noemen, het is 1 grote ordinaire bedoeling geworden en je krijgt daar niks mee van de cultuur, en dat is juist wat Bali zo speciaal maakt.

Het was onwijs fijn om Eve en Lies weer te zien en te spreken en even ā€œthuisā€ te zijn. Ik zie er eindelijk weer leuk uit door het leuke jurkje wat ik cadeau heb gekregen! Een hele mooie week gehad maar helaas was het gisteren weer tijd om afscheid te nemen. We hadden ook echt weer zin om verder te gaan met reizen omdat de laatste week voornamelijk bestond uit slapen, eten, kletsen, shoppen en op het strand liggen. En len... heeft heel veel gesurft. Ik had af en toe wel medelijden met hem tussen die kakelende kippen. Na een mini vakantie in de reis zijn we gisteren aangekomen in Ubud.

Ons engels wordt hier met de dag beter.... alles gaat in gebrekkig engels, maar oh wat is het schattig! Een paar quotes:

'Come, have a look in my shop'

' You bjoetipoel (=beautiful)'

' You want good pood (=food)'

' You sit on the ploor (=floor)'

' You hap (=have)'

' You gip (=give) me pipteen (=fifteen) por (for) good luck'

ā€œ Epelien (= Evelien)ā€ haha.

De mensen zijn (nog steeds) zo vriendelijk en lief. Ik was erg bang dat dat veranderd was door het groeiende aantal toeristen, maar gelukkig is de spirit nog steeds hetzelfde. Alles is hier veilig, je hoeft niet bang te zijn dat de mensen stelen of gemeen zijn. Want.. karma is a bitch. Hindoeisme is een prettig geloof en elke dag leer en zie je weer nieuwe dingen hierover.

Kortom; compleet anders dan NZ, Ozzie en Fiji... maar WE LOVE IT. Wat ook errug prettig is zijn de prijzen... hostels met dorm-bedden bestaan hier niet, dus elke avond een eigen kamer met eigen douche en dat voor 15 euro per nacht per kamer. 7,50 pp per nacht... nou dat kunnen we wel gebruiken na die dure maanden in Australiƫ!Het afdingen gaat ons trouwens heel goed af, heb echt al goede deals gesloten :)

Len wil in Ubud een Indonesische kookcursus doen en ik ga op zoek naar een yoga school, want dit is DE yoga/meditatie/zen achtige plaats van Bali. Len wil weten hoe we straks thuis de lekkerste nasi goreng en beef rendang voor jullie kunnen maken :) Jullie zijn vast van harte uitgenodigd in ons nog niet gevonden stulpjeā€¦ J

Morgen gaan we weer op pad met Putu, temples, watervallen en rijstvelden staan op de planning.

We genieten (wederom) met volle teugenā€¦ het is hier trouwens wel moeilijker om mensen te ontmoeten, maar gelukkig hebben we veel gesprekken met de locals, wat ook mooie ervaringen oplevert. We gebruiken nog steeds hetzelfde nummer om te smsen. We kunnen ook bellen met ons nieuwe Balineese nummer: +62 813 384 153 40. Mocht je willen bellen; stuur ons dan een smsje op het NL nummer (+31 621 955 272), dan verwisselen wij de sim. Kijk even op www.belpiraat.nl, dan is het 9 cent per minuut.

Lieve ā€œlezersā€, we hoorden dat het zonnetje aan het schijnen is in NL, dus geniet ervan! We zijn erg benieuwd hoe het met jullie gaat...

Liefs en knuffels uit Bali.

Pies

Lys en Len!!!

Ik heb m'n tranen weer afgeveegd van het lachen om je quotes!! 'You so punny!' Hahahaha... Maar lieverds, wat een topweek! Me broken right now, maar hoop dat ik morgen weer anti-jetlag ben! Geniet van Ubud, Yoga en nasi koken! Whahhh wat een topweek!! Supermooie foto's!!!!!!! LOVE YOU!!!!!!

wim & ida

lieve schatten, ik heb weer genoten van de schitterende foto's. Lys wat zie je er ontspannen uit. Ben zoooo blij dat jullie het samen zo fijn hebben. Len, lekker koppie met haar!!! hahah. Lekker stoer hoor!
dag dag xxxxxxx mutti en sneelie

Lodewijk

Haha er zijn weer veel mooie foto's bij! Ik nomineer de foto van Lys met cowboyhoed, papiertje en callcenter headphones. Ziet er gezellig uit! Kan me voorstellen dat het wederom een cultuurshock is geweest, zo vanuit het 'westerse' Australie naar Bali. Geniet ervan!

-x-x-x- smakkerdepak

Lautje

Hey hey....

Geweldig om te lezen dat Bali zo fijn is, zeker omdat wij dat nog in het vooruitzicht hebben :) Kunnen jullie niet alvast een deal sluiten met Putu, kan die ons ook mooi rond rijden daar!!

Enjoy...

Liefs

Lautje

Oh ja, volgens mij wordt het tijd dat er eens iemand geld naar je gaat overmaken, Len....Dan kan je eindelijk die zwerverlook omruilen voor een frissere look ;-).....

sam

He lieverds,

ik hoor het allemaal wel, jullie zitten daar helemaal goed! jullie komen nog wel terug toch ;) Hier idd nu erg lekker weer, een kleine hittegolf kunnen we het wel noemen...

Wat een gave foto's ook, die apen chillen hem daar ook goed zeg, haha.

Ik kijk uit naar lenny ze kook kunsten als jullie weer terug zijn!

Knuffel, kus

Yo

Ik blijf genieten van jullie verhalen!!!
Helemaal super
x

Big sis

Genoten van jullie leuke verhaal en fantastische foto's! Wat een pracht en praal. Mooie natuur, mooie beesies, die hebben wij hier ook :-) en mooie mensen. Wat wil je nog meer? Boterham met hagelslag?
Dag lieverds! Enjoy Bali!
Liefs.

Doortje

Hi lieve reizigers, wat leuk dat we hebben gesmst tijdens voetbal en WAT EEN VERHAAL dat jullie gewoon dinges tegenkwamen op bali.

Jullie genieten zo enorm, dat zie ik aan alle foto's. Lys wat ben je ontspannen en zen. En Len wat een ruige boesj boesj look heb jij. Heerlijk.

Geniet van alles wat nog komt op jullie pad en eef en lies zijn schatten.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx middle sis
njo.

ervaring baart kunst. haha

Nicolien

Hi lieverds,

Er is natuurlijk maar 1 woord: wauw!! Zo te zien aan jullie foto's en te lezen aan de hand van de verhalen, hebben jullie het fantastisch! Het is ook zo herkenbaar! Zie soms foto's en heb zelf foto's waar ik dan op precies dezelfde plek sta!
Nou ik ben benieuwd naar die kookkunsten van je len, zodat we onder het genot van een echt lekker wijntje al onze ervaringen kunnen bespreken ;)
Al een lekker balinees ontbijtje besteld met die miljoenen die ik nog had liggen ;)?

Geniet ervan met z'n twee, want voor je het weet is het alweer voorbij!
Stuur nu nog ff een mailtje met wat tips and updates van deze kant!

Epelien

Schattekes....Mis jullie!!!

Douwe

Len.........dude...........kapper.......!
Lys,......lekker ding!

Kim

He lieve Len en Lys, ik had jullie verhaal wel gelezen hoor met Suus in de auto terug van berlijn alleen kon via mn mobiel geen verhaaltjes posten. Wat een leuk verhaal weer. Lekker blijven schrijven blijf ik lezen :) spreek je snel! dikke kus

Myrthe

Hallo:)
Ik liep even achter op jullie verhalen en foto's. Maar ben weer helemaal bij. Echt geweldige foto's! Wat een reis..
Liefs Myrthe