lenlys.reismee.nl

Sawadee Kaa

Lief thuisfront,

Nou nou… We hebben al 6 weken niets meer geschreven, maar wat hebben we veel gedaan en gezien! Na een maand Indonesië (visum liep af) en 2 weken Maleisië zijn we nu alweer dik een week in het noorden van Thailand, in Pai. Ondertussen genoeg gebeurd dus! Als ik zo mijn dagboek doorlees, dan zijn er zo veel verhalen te vertellen, we proberen de mooiste verhalen naar boven te halen, anders blijven we bezig en overstijgen we het maximale aantal MB’s voor deze website!

Als woorden niet genoeg zeggen en mensen te lui zijn om te lezen, kunnen ze ook de foto’s bekijken op onze oude vertrouwde site:

Ons laatste verhaaltje waren we in Ubud, Bali. Vanuit Ubud hebben we het noorden verkend met de hulp van onze goedlachse chauffeur Putu of Poetoe. We hebben 2 dagen getourd en veel tempels, de mooiste rijstvelden, watervallen zonder toeristen en de bekende vulkaan gezien.

Na 2 dagen in de riante bus van Poetoe was het tijd om met een scooter deel te nemen aan het belachelijk drukke verkeer op Bali. Fantastisch om tussen de mini Balinese mensjes rond te scheuren. Zoveel scooters, auto’s en chaos… alles rijdt door elkaar heen. Er is oprecht geen betere manier om je te verplaatsen in zulke landen. De wind zorgt voor de afkoeling, door de wendbaarheid schuif je overal mooi tussendoor en het is 10x goedkoper dan een taxi! 3,50 euro voor een hele dag is namelijk niet de hoofdprijs! Ook hebben die gebakjes 100cc ipv de maximale toegestane 50cc in ze Netherlands. Flink gassen dus!

Die dag zijn we o.a. in het Monkey forest geweest, een park vol met slinke aapies die er op uit zijn om zo veel mogelijk gevoerd te worden door alle toeristen. Wat een hilarische beesten, na 2 uur observeren vond ik (len) echt dat er zo veel vergelijkingen zijn met de mensen (nee, en dan heb ik het niet alleen met mezelf vergeleken). Het mooiste was nog dat Lys niet helemaal goed in de groep lag, die probeerde namelijk niet rijpe bananen te voeren, alleen dat hadden ze in de gaten (slimme beesten) waarna ze als een kat naar haar gingen blazen, wat weer resulteerde dat Lys gillend hoog in een boom zat! J Ik heb me kapot gelachen daar!

Gedurende de lunch ontvingen we nog een belletje van Famke (die we ook in Fiji gezien hebben en daarna weer in Australië) die hebben we ook nog opgezocht om ‘s avonds met z’n 5en te eten, met nog een andere Nederlander (Robin) en een Zuid-Afrikaan.

Na Ubud zijn we nog naar Lovina Beach geweest. Een ontspannen en rustig dorpje waar we nog bijna ruzie kregen met een stel Duitsers, omdat ik met iets te veel decibel ‘Nazies’ door de tent riep omdat we ineens extra geld moesten betalen voor de rijst… Een erg slimme zet al zeg ik het zelf! Amed was de volgende stop, uitgestorven maar heel relaxt en daar is vooral de omgeving de moeite waard. Uiteraard weer de scooter gepakt en daarmee langs hoge kliffen en mooie bergwegen naar een schipswrak gecruised om te snorkelen. Vanuit Amed hebben we de boot gepakt naar de Gili Islands, 3 kleine eilandjes boven Lombok. Iedereen heeft het erover dat je planned om 3 dagen te gaan, maar uiteindelijk blijf iedereen langer! En zo ook wij… Maar dit had een legitieme reden: het WK! We hadden besloten om dat op de Gili’s te kijken, met een groot scherm, een zwerm Nederlanders en goedkoop bier, de perfecte ingrediënten voor mooie avondjes! Op het eiland was het ook super gezellig, Famke was ook aangekomen, verder hebben we Youri van onze trip naar de Whitsunday’s gezien en is onze grote vriend de Japanner Yoshiki nog een dag langs geweest. Tevens hadden we nog 2 dames ontmoet die ook op de hotelschool hebben gezeten. Al met al waren de Gili’s een prima “vakantie” bestemming; strandtenten, goedkoop eten op de square (daar hebben wij bijna elke dag gegeten, gewoon bij een ‘familie’ kan je voor 2 euro uit pannen aanwijzen wat je op je bordje wilt hebben), mooie feesttenten (wat eindigde in 3 dubbele wodka sprites en s’nachts skinny dipping) en altijd mooi weer! Ook heeft Lys hier haar Open Water afgemaakt en ik ben begonnen aan mijn Advance Open Water, allemaal bij Manta Dive. Mochten er mensen naar de Gili’s gaan, serieus, stap daar eens binnen en geheid dat je er de hele week gaat duiken, zo vriendelijk en professioneel!

Het WK…. Tja, we waren op dat moment graag even in NL, maar om het voor ons zo aangenaam mogelijk te maken, reserveerde Robin en ik 5 uur voordat de wedstrijd begon al de beste plaatsen, ook wel een chille bank pal voor het scherm. Om alvast in de mood te komen, kwamen de eerste halve liters tevoorschijn om eerst de tour de France te kijken, slap te ouwehoeren en steeds zenuwachtiger te worden voor de eindscore! Uiteindelijk zijn we 13 dagen op de Gili’s gebleven in plaats van de 3 dagen die we geplanned hadden. Maar elke dag was de moeite waard! Wanneer je lang op 1 plek zit ‘spaar’ je ook geld, je hebt een goedkope kamer, je weet waar je goedkoop kan eten, je hebt geen reiskosten etc. ‘Helaas’ hebben we daar wel veel gefeest, WK en duiken zijn ook niet de goedkoopste dingen J Na nog 1 dagje cultuur en de lieve mensjes in Bali moesten we helaas afscheid nemen van het oh zo mooie Bali! Wat een eiland! En wat zou ik hier graag nog een keer heen willen gaan… de meest vriendelijke mensen, het lekkerste eten (ja na 100x Nasi Goreng kan ik het nog steeds blijven eten), mooi landschap en een rijke cultuur. Niet te vergeten alle mooie surfplekken en de prijzen die gehanteerd worden.

Onze volgende bestemming was Kuala Lumpur. Eigenlijk was die stad alleen bedoelt als stop-over naar Thailand. Alleen dachten we, tja, als we dan toch de stad gaan bezichtigen, waarom dan de rest van Maleisië niet? KL is niet een bijster bijzondere stad. Toen we daar op de touristische Hop-on-Hop-off bus zaten, dachten we regelmatig; ‘zullen we hier uitstappen of niet?’ Het was vaker niet dan wel. Of het komt doordat de stad niet zo boeiend is, of doordat we gewoon rete verwend zijn door al onze indrukken gedurende onze reis. We weten het niet. De Petronas torens waren wel erg indrukwekkend, als je er onder staat, voel je je zo nietig. Knap wat de mensheid tegenwoordig allemaal kan fabriceren! Vooral de shoppingmalls! De tandjes, KL staat echt in het teken van shoppen, er zijn volgens mijn 10 van die commerciële parken waar iedereen met z’n mond open naar de etalages staat te staren. Ook kan je in KL de beste fakes kopen; schoenen, shirts, jassen, portemonnees, pennen en horloges. Vooral dat laatste was helemaal fantastisch! Ik heb m’n ogen uitgekeken en stiekem ook mijn portemonnee omgedraaid… het zijn de beste fakes die ik ooit gezien heb. Helemaal top dus!

Uiteindelijk besloten om door te gaan naar de Cameron Highlands, daar waar alle theeplantages zijn. Daar hebben we denk ik de meest niet spannende tour gedaan van onze gehele reis. Het enige waarom we ons daarvoor ingeschreven hadden, was om naar de theeplantages te gaan. Alleen er waren wat kleine bijkomstigheden: punt 1 was de thee fabriek gesloten op maandag, punt 2 was dat we een vent uit India als tourguide hadden die welgeteld 5 woorden heeft gezegd gedurende de ochtend (daar hebben we dus ook geen reet van geleerd) punt 3 waren de andere bezienswaardigheden; een rozenfarm, een aarbeienfarm, een honingfarm, een marktje (lees 10 voedselkraampjes) een minitempel en een insectenfarm (die was wel heel vet). Je kan je misschien wel een klein beetje indenken hoe spannend het was om naar rozen, aardbeien en wespen te koekeloeren… Nadat we terug kwamen van de tour, zijn we meteen weer richting Palau Penang gegaan, een schiereiland in het noord-westen van Maleisië, wat bekend staat om ETEN…. Dat kan dus moeilijk overgeslagen worden! Dat was dan ook het eerste wat we deden toen we daar aankwamen, op zoek naar een eettent! En ze hadden niks gelogen, op elke hoek van de straat kan je 24hours curry’s, sate, soepen en weet ik veel wat nog meer halen. Ook op Penang hebben we weer een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. In Penang kwamen ook de eerste momenten van “heimwee”. Wel of niet naar huis begin september? Langer blijven? Wat gaan we doen als we terug zijn?

Na Penang zijn we vertrokken naar de paradijselijke Perhentian Islands. Ontzettend mooi; jungle meets the sea. Supergroene jungle, wit strand, palbomen en een warme helderblauwe zee. Helaas had ik (Lys) onwijs last van mijn rug. Heb elke avond braaf oefeningen gedaan (na een telefoontje met Huub, de papa van len) en het gaat nu sinds Thailand iets beter. We hebben een daar een paar dagen rustig aan gedaan, boekjes lezen, kaarten, mensen ontmoeten en een hele mooie duik gemaakt. Ook werden de eerste signalen van “regenseizoen” duidelijk… ja het kan dus behoorlijk regenen! Na een paar hele relaxte dagen met de nachtbus terug naar KL en daarna op naar Thailand!

We zijn onze reis in Thailand begonnen in het noorden; Chiang Mai. Ik (Lys) was hier al eens geweest en vond het toen niet zo boeiend (Chiang Saai)… maar niets is minder waar! Wat een heerlijke stad. We zijn hier 5 dagen geweest en hebben wederom een scooter gehuurd; tempels bezocht, de bergen in en de stad verkend. Ook hadden we hier een hele fijne kamer voor 10 euro per nacht met gratis wifi, genoeg tijd om alles weer op een rijtje te zetten. Verder hebben we heel veel gegeten, wat houd ik toch van de Thaise keuken. We hebben ook een kookcursus gedaan waarbij we traditionele thaise gerechten hebben leren maken. Het waren maar liefst 8 gerechten J waarbij de vlam nog eventjes in de pan vloog (zie foto’s!). Ook hebben we een elephant camp bezocht en een uur op de big boy gereden. Ja, het is nog steeds mijn lievelingsdier. Na Chiang Mai en de omgeving zijn we met de bus naar Pai vertrokken. Pai is een heel relaxt, rustig, chill en ontspannen dorpje midden in de bergen. We slapen in een fantastische mini bamboehut en alle restaurantjes zijn van bamboe. Je hebt het gevoel alsof je op een tropisch eiland loopt aan zee, maar je zit gewoon midden in de bergen. Het is hier ontzettend mooi (en groen door alle regen) en hebben hier wederom de omgeving verkend met onze vriend de scooter. Leuke mensen ontmoet en Famke is weer onze buurvrouw J Heel relaxt om weer wat langer ergens te zijn, zo kom je echt in de sfeer van het land en kom je erachter waar de leukste (en goedkoopste) plekjes zijn!

Morgen laatste dagje Pai en dan gaan we naar Chiang Rai. Vanuit daar willen we via de Mekong naar Laos reizen, dan Cambodja, Vietnam en afsluiten in Zuid Thailand op de eilandjes J

Thailand in een notendop; rust, smog, kleffe warmte, veel verfrissende regenbuitjes en heel veel tempels. Ook hier zijn de mensen druk met hun geloof (Boeddhisme), er is zoveel vrede, rust en het is zo puur. De mensen zijn lief en groeten je met “Sawadee Kaaaaaaa” en om elke hoek van de straat zit een massage salon wat al wat hilarische momenten heeft veroorzaakt. Lys die als een soort origami vlinder gevouwen wordt en een Thaise vrouw die letterlijk op len staat om met al haar gewicht zijn grote lijf te kraken. Daarbij het overheerlijke eten… We love Thailand!

Laatst hebben we ook weer een nachtelijk gesprek gehad over wat als we straks thuis zijn… Voor mij eindigde het in een ontzettende jankbui. Ik ben nu zo zen, zo gelukkig en ik merk dat ik dat de laatste tijd niet meer zo was in NL. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik alle positieve energie van de afgelopen maanden mee ga nemen naar NL en mijn leventje rustig weer ga oppakken, een leuke baan vinden en een huisje in Amsterdam. Maar nu nog even genieten….

Misschien hebben jullie het al gehoord.. misschien niet… maar.. WE BLIJVEN LANGER! Het reizen, niks aan je hoofd hebben, culturen ontdekken en genieten van al het moois bevalt ons zo goed dat we nog een maand langer blijven. We gaan ons ticket omboeken naar begin oktober, de exacte datum volgt nog.

Het gaat allemaal hartstikke goed met ons, zijn gelukkig en happy samen! We zeggen nu al: “reizen is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb in mijn leven”.

We kopen in elk land een nieuw simkaartje.. iets wat onhandig maar we zijn ook bereikbaar op Skype (lysannevandenberg)

We horen graag hoe het met jullie gaat! Houd ons op de hoogte.

Heel veel liefs uit Pai,

Len & Lys.

Rob

Lekker bezig hoor daar!

Laura

Wat een fantastisch verhaal weer! Ben zo blij om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat het allemaal goed gaat met en tussen jullie!
Ben stiekem wel een beetje jaloers dat jullie langer blijven, maar gun het jullie van harte!
Wel jammer dat we elkaar dus niet meer zien...misschien moeten dan toch even een tussenstop inplannen in het midden-oosten...is ook erg zen heb ik me laten vertellen ;-).
Lieverds het gaat jullie goed en tot snel!

Dikke kus

wim & ida

Ook al hebben we veel geskyptttttttt en waren we helemaal op de hoogte van vanallesennogwat, dit verhaal is weer super om te lezen. Schrijverstalent hebben jullie!!!
dag lieve lys en dag lieve len, was leuk jullie te zien.
xxxxxx W&I

door

Hahaha lys met die apen en onrijpe bananen. Zo funny. Ze apes were very agressip. Fijn he om weer in thai te zijn! Blij dat jullie zen zijn, zo leuk om jullie verhaal te lezen. Miss you. x middlesis

Anne

Hi lieve Lys&Len!!!
Super om jullie verhaal weer te lezen!Ik heb me even helemaal in de Thaise sferen gewaand afgelopen half uur!;) Heerlijk alles op zo'n scootertje bezoeken!Begrijp het helemaal!Geniet van alles wat nog komt!

Laure en Patrick

Onder het genot van een toastje en een drankje, hebben Patje en ik de verhalen zitten lezen...Gaaf :)! Maar dat maandje extra opslag, gaat jullie natuurlijk wel een souvenir extra kosten ;)

Have fun!!

Mau

zoooo had eindelijk de tijd om even lang uit op de bank te gaan liggen en jullie verhaal (tje) te lezen!! echt super leuk weer!! Heb ook al alle foto's zitten koekeloeren!! Maar ik heb wel 1 opmerking; blijf maar niet langer, want Bol hier, mist jullie, dus kom maar lekker terug ;)! Nee hoor schatjes, geniet nog even ietsjes langer, maar dan toch echt TERUG KOMEN!! :D

Dikke kus en liefs BOOOLLLLLLLL

Eve

Hee lieverds!!

Aahh ik word weer helemaaal happy van jullie verhalen!
Stiekem vind ik het kut dat jullie langer blijven omdat het zooo gezellig zou zijn als jullie weer terugkomen...Maar ZEKER langer blijven en genieten!!!!!
Ik ga vanavond weer nieuwe poging doen om jullie te bellen.

p.s. Lys, haha ik heb je vest aan...

KUSSS

Kim

He Liefjes,
zo moest ook even de tijd inplannen jullie verhaal te lezen. Is werk een mooie gelegenheid voor haha :)

Oh ik kan me ook helemaal voorstellen dat als je daar gelukkig bent, en weer terug moet komen je daar helemaal niet gelukkig van wordt.
Gelukkig zijn wij hier ook nog allemaal die wel heel blij zijn als jullie terug komen!
Super van jullie extra maandje, neem het er lekker van, want wie weet voor je weer zo een kans krijgt.

Mis je wel heel erg hoor Lys :)
Heb dus helemaal skype enzo nu nog even een date !!

Geniet van alles
Dikke kus en tot snel!

De Bafra's

We nemen er altijd echt even de tijd voor om jullie belevenissen te lezen.
Fantastisch dat jullie zoveel mooie, leuke, hilarische momenten ons willen delen.
Zoals Ida al schreef "Schrijverstalent hebben jullie".
Je kunt later altijd nog een reisboek uit gaan brengen.
Heerlijk om nog langer te blijven; dus Lys heeft haar heimwee naar haar familie overwonnen.
Goed te lezen dat alles zo goed gaat met jullie.
Geniet maar lekker en zie ik oktober maar verder.

een lieve groet

Lotte

Hi lief,

Zat net even jullie pica's te bekijken en kwam zat ook uitgebreid op de hoofd pagina te kijken ! Wat hebben jullie al veel albums en dus plekken die jullie bezocht hebben! Een reis om nooit meer te vergeten denk ik zo.

Was vorige week helemaal door jullie tophutjes en kamers, waar internet was! Maar hoop van de week jullie weer een keer te meeten op skype van de week.
Mis jullie word tijd voor weer een paar goede borrels/ flessen wijn!!

Nog een hele fijne maand!

Joep

Hens en Lysanne! Very nice!
Terecht dat je een maand extra neemt! Af en toe een dieptepuntje hoort erbij maar eenmaal terug in Nederland binnen no time tot de conclusie komen dat het toch wel erg gaaf was maar nu zo ver weg zou zonde zijn.
Take care, x